Forma a jednotlivé témy knižky závisia od veku dieťaťa a toho, akú veľkú slovnú alebo posunkovú zásobu má. Do denníka by ste mali zapisovať predovšetkým to, o čo má dieťa v danom momente skutočný záujem, prípadne to, čo pred veľmi krátkym časom zažilo.

 

Bábätka, batoľatá, deti do troch rokov

U maličkých detí je veľmi dôležité, aby veci, ktoré zobrazujete, boli čo najviac reálne. Pamätajte, čím je dieťatko menšie, tým skutočnejšie obrázky by mali byť. Zo začiatku môžete napríklad používať fotky vášho dieťatka alebo členov rodiny, ako robia rozličné veci. Fotky si môžete vložiť do obyčajného, lacného malého albumu na fotky alebo špeciálneho látkového albumu pre bábätká, ktorý dieťatko môže aj ožuť (pozri obrázok)  a ktorý je možné prať.

 

  • Prvá knižka môže zobrazovať najbližšiu rodinu, súrodencov, priateľov, opatrovateľku – ľudí, s ktorými sa dieťatko často stretáva. Pod fotkami nemusí byť napísané nič, prípadne je tam napísané napríklad Jakubko, mama, tato, babka Irenka, dedko Janko.

 

  • Druhá knižka môže byť z aktivít, ktoré každodenne robíte – tzv. rituálov. Na každej stránke je jedna fotka a jedna krátka, výstižná veta. Na fotkách by malo byť vaše dieťatko zreteľne viditeľné. Pod každú fotku napíšte napríklad – Ninka sa kúpe. Ninka papá. Ninka spinká. Ninka sa hrá. Ninka číta.

 

  • Tretia knižka môže byť vyskladaná z fotiek alebo vystrihnutých obrázkov predmetov, s ktorými sa batoľa každodenne stretáva alebo hrá. Na interaktívnom obrázku z denníčku, môžete napríklad precvičovať známe, každodenné aktivity (zatvor okno, zatiahni záves…).

 

  • Štvrtá môže byť napríklad skladacia knižka s názvom Čo už viem urobiť sám.

  • Čím viac krátkych knižiek si vyrobíte, tým viac bude neskôr dieťatko pyšné na svoju vlastnú knižnicu.

 

Škôlkari a školské deti

S postupom veku môžete čoraz viac využívať jednoduché, rukou nakreslené kresby. Dieťaťu pomôže pochopiť, že nakreslená postavička je on, keď bude mať podľa toho, ako vyzerá, dokreslené napr. krátke kučeravé vlasy, načúvací prístroj alebo obľúbené modré nohavice. Nemusíte byť umelec, predškolské dieťa sa časom naučí rozoznávať aj jednoduché „paličkové“ postavičky, veď sa v tej situácii spozná :-).

 

O čom všetkom môžeme so škôlkarmi v zážitkových knižkách hovoriť?

  • Každodenné rituály – sú výbornou príležitosťou opakovať slovnú zásobu, s ktorou sa dieťa každý deň stretáva. Urobte si napríklad knižku Čo si obliekam, Ako doma pomáham alebo knižku Na dobrú noc. Na každej strane bude zo začiatku jedna veta s fotkou alebo obrázkom, neskôr môžete napísať dve-tri vety. Napríklad: Ideme spať, Anička. Tu je Aničkino pyžamo a macko. Umyjeme si spolu zuby. Mama číta knižku. Dobrú noc, ľúbime ťa, Anička.
  • Témy z bežného života – vytvorte si napríklad knižku Miesta, kde sme boli. Môžete do nej použiť fotky alebo obrázky obchodu, kam pravidelne chodíte, škôlky, kostola, bytu starých rodičov, priateľov alebo opatrovateľky, kde občas vaše dieťa ostáva. Túto knižku si môžete nechať aj v aute a ukazovať si, kam práve idete. Ďalším príkladom knižky je Ako sa cítim (Som smutný v nemocnici. Nahnevaný na brata. Teším sa z nového šteniatka…).
  • Príbehy s dejom – ako sme varili puding, piekli koláč, pripravovali raňajky, nakupovali v obchode alebo sadili kvietky na záhrade.

  • Zábavné a zaujímavé veci – spoločné zážitky ako príprava popkornu, trhanie buriny v záhrade, umývanie auta, kŕmenie psa, nakupovanie topánok.
  • Záujmy vášho dieťaťa – hračky, domáce zvieratá, šport, susedova motorka, detské ihrisko.
  • Zmeny alebo úspechy dieťaťa – presťahovanie sa do nového bytu, prvýkrát v škôlke, získanie medaily počas dňa detí.
  • Očakávané budúce udalosti – ideme na výlet do zoo, k moru, do hôr, čakáme na babičku na stanici, pocestujeme vlakom, lietadlom, autobusom.
  • Špeciálne udalosti – narodeniny, oslavy, karneval, rodinné stretnutia, návšteva starých rodičov, ideme k lekárovi.
  • Pravidlá – ako chodíme na ihrisko alebo ako sa delím o hračky so súrodencom.