Niektoré deti s ťažkou poruchou sluchu mávajú výrazné problémy s udržaním pozornosti pri hovorenej komunikácii, pretože im chýbajú dostatočné sluchové podnety, ktoré by im pozornosť  a porozumenie reči uľahčili. Aj v tomto môžu byť posunky nápomocné. Určite ste si všimli, že výrazná mimika a gestikulácia upútava pozornosť detí všetkých vekových kategórií. Podobne je to s posunkami. Ich používanie upútava pozornosť dieťaťa a udržuje ho pri konverzácii dlhšie. Je to dané aj tým, že komunikácia s malými deťmi v posunkoch je často spojená s výraznejším pohybom tela, mimikou alebo pantomímou. Z toho, čo vidíme, používanie posunkov znižuje riziko vzniku sekundárnych porúch pozornosti (ktoré sú u detí s poruchou sluchu časté), keďže učí dieťa od malička upriamovať svoju pozornosť na tvár rodiča, predmet alebo udalosť.

Funkčná komunikácia zároveň napomáha udržať pozornosť dieťaťa dlhšie pri hre, pretože ho svojím povzbudzovaním, komentármi alebo otázkami prirodzene vraciate do hry.

 

„Janka mala asi sedem mesiacov, keď sme boli na Kramároch. Počas audiometrie v bdelom stave (OAE) som Janke posunkovala farby hračiek. Sama sestrička bola veľmi milo prekvapená, ako ma Janka ,hltá očami‘.“

 

„Mysleli sme si, že máme dieťa s ADHD – poruchou pozornosti. Majka nedokázala ani chvíľku sedieť pri jednej činnosti. Knižky alebo kreslenie ju vôbec nezaujímali. Pri rozprávkach neobsedela, jediné, čo sledovala, boli krátke videá na tablete. Bolo nesmierne ťažké ju čokoľvek naučiť. Takmer nikdy nepozerala na to, čo sme jej ukazovali. Prestala pozerať do očí, niektorí ľudia ju dokonca označovali za autistku. Začali sme používať posunky a po dvoch rokoch máme doma iné dieťa – miluje prezeranie knižiek, stále sa k nim vracia. Sústredí sa na veci, ktoré spolu robíme, zaujíma sa o veci okolo seba. Pri kreslení vydrží dlho. Očný kontakt je úplne normálny. Vidíme potenciál, ktorý v sebe mala a nemohla ho rozvíjať.“