• O nás
  • Ciele
  • Kontakt
  • Mapa stránok

Infosluch

Podporte nás a darujte nám 2% z vašich daní.

Main menu

Skip to primary content
Skip to secondary content
  • Porucha sluchu
  • Rané poradenstvo
  • Komunikácia a sluch
  • Poradňa
  • Pre odborníkov
  • Slovník posunkov
  • Kompenzačné pomôcky
  • Kultúra Nepočujúcich
  • Sociálna podpora
  • Príbehy a rady
  • Linky
  • Slovníček
  • Oznamy
Úvod > Komunikácia a sluch > Denník – knižka plná zážitkov

Denník – knižka plná zážitkov

Denník je knižka, ktorú vy a vaše dieťatko tvoríte spolu. Je zložená zo zážitkov, ktoré vás počas bežných aj výnimočných dní postretli. Používa sa na rozvoj myslenia a jazyka už od bábätkovského veku.

 

Čo sa v tejto podkapitole dozviete?

Prečo robiť knižky zážitkov?

Ako zážitková knižka vyzerá a o čom je?

Ako vyrobiť zaujímavú knižku zážitkov?

Ako zapisovať texty

  • Ako sa naladiť na bábätko
  • Očný kontakt a odzeranie
    • Očný kontakt
    • Odzeranie alebo „povedzme si to tvárou v tvár“
      • Vedia deti s poruchou sluchu automaticky odzerať?
      • Naučí sa každé dieťa s poruchou sluchu dobre odzerať?
      • Odzeranie musí byť jednoduché, všade vo filmoch ho používajú pri špionáži
      • Nevadí, že až tak dobre nepočuje, naučí sa nové slová odzeraním…
      • Ako sa dieťa naučí v bežnom živote odzerať?
      • Ak budem hovoriť pomaly a nahlas, bude sa môjmu dieťaťu ľahšie odzerať?
      • Ako a kedy prirodzene precvičovať odzeranie?
  • Rutiny a prirodzené prostredie
    • Čo sa dieťa počas rutín učí?
    • Aké máme ako rodina rutiny?
    • Ako to vyzerá, keď sa novým zručnostiam učíte počas rutín?
  • Raná komunikácia s dieťaťom s poruchou sluchu
    • Komunikácia sa začína doma
    • Vývin jazyka u malých detí
      • Ako sa vyvíja jazyk a reč u detí s ťažkou stratou sluchu?
      • Ako sa vyvíja hovorený jazyk a reč u počujúcich detí do 1 roka?
      • Ako sa vyvíja hovorený jazyk a reč u počujúcich detí od 1 do 3 rokov?
  • Zábava v kuchyni
  • Časté zvuky okolo nás
  • Posunkovať alebo neposunkovať
    • Ako to bolo na začiatku a je teraz
    • Dôvody, prečo rodičom odporúčame posunkovanie s deťmi s poruchou sluchu
      • 1. Je ľahšie pre dospelého človeka prispôsobiť sa dieťaťu a uľahčiť mu komunikáciu k tomu, aby mohli kráčať spoločnou cestou
      • 2. Používanie posunkov sa zameriava na silné stránky – to, čo dieťa s poruchou sluchu „vie určite robiť“ (používať zrak), namiesto toho, čo dieťa s ťažkou poruchou sluchu „potenciálne môže dokázať“ (používať plne sluch)
      • 3. Posunky slúžia ako záchranná sieť
      • 4. Posunky ponúkajú rodičovi aj odborníkovi možnosť zvýšiť šancu, že dieťa už ako bábätko dostáva kompletnú informáciu bez ohľadu na to, čo je schopné zachytiť uškami
      • 5. Posunky nebránia rozvoju hovorenej reči
      • 6. Používanie posunkov umožňuje rozvíjať myslenie dieťaťa v ranom veku bez ohľadu na úroveň sluchu
      • 7. Posunky umožňujú budovať vzájomný vzťah od raného veku
      • 8. Posunky uľahčujú každodenný život a znižujú frustráciu na strane rodiča
      • 9. Posunky prinášajú pokoj, budujú sebadôveru a spoluprácu dieťaťa
      • 10. Posunky uľahčujú pozornosť
      • 11. Posunky pomáhajú zabezpečiť kontakt s inými deťmi a dospelými s poruchou sluchu, ich svetom aj kultúrou
      • 12. Posunkovanie pomáha v špeciálnych situáciách, keď dieťa nebude môcť počuť
    • Časté otázky rodičov predtým, ako začnú posunkovať
      • Nestačilo by, keby sme používali gestá a domáce posunky?
      • Babysigns (umelé znaky) alebo tradičné posunky?
      • Pomáhajú posunky komunikovať deťom s viacnásobným postihnutím?
      • Ak je posunkový jazyk „agramatický“, bude naše dieťa v dospelosti neprávne používať gramatiku slovenského jazyka?
      • Je niečo negatívne na používaní posunkov? Ako sa to prejavuje?
      • Je pravda, že niektoré deti uprednostňujú posunky pred hovorenou rečou?
      • Je to ťažké, naučiť sa s dieťaťom posunkovať?
      • Ako dieťa pochopí, čo daný posunok znamená?
      • Kedy začne naše dieťa samo posunkovať?
      • Od čoho závisí, ako dobre dieťa posunkuje?
      • V ktorom momente začne dieťa k posunkom aj hovoriť?
      • Prstová abeceda je iba pre dospelákov, však?
    • Časté otázky rodičov po tom, čo sa rozhodli posunkovať
      • Kde sa môžeme posunky naučiť?
      • Sú nejaké triky alebo „know-how“, ako sa naučiť čo najskôr posunkovať?
      • Na čo nemáme pri kontaktnom posunkovaní zabúdať?
      • Stačí, ak budem na dieťa posunkovať ja?
      • Ako začať komunikovať posunkami s malým dieťaťom?
      • Máme učiť dieťa najprv jeden posunok a až keď ho pochopí, tak ho naučiť ďalší, alebo máme posunkovať na dieťa všetko, čo sme sa ako rodičia doteraz naučili?
      • Aké posunky sa máme učiť ako prvé?
      • Naše dieťa posunkuje inak ako my, čím to je?
  • Denník – knižka plná zážitkov
    • Prečo robiť knižky zážitkov?
    • Ako zážitková knižka vyzerá a o čom je?
    • Ako vyrobiť zaujímavú knižku zážitkov?
    • Ako zapisovať texty
    • O čom môžeme hovoriť?

Anketa

Posunkuj HRAvo

Stiahnite si na mobile aplikáciu a učte sa posunky hravo

Mobilná aplikácia Posunkuj HRAvo na stiahnutie

Kliknutím stiahni

© 2021 Infosluch, all rights reserved.
Prihlásenie