Máte doma niekoľko týždenné bábätko? Výborne, nastal čas si spolu čítať. Samozrejme, vaše bábätko vám zatiaľ nerozumie, vaša blízkosť je však nenahraditeľná.

Rovnako, ako by ste nečakali so spievaním dieťaťu až dovtedy, kým dieťa neudrží tóninu, ani mu neponúkli loptu až v momente, keď ju vie hodiť do vedierka, ani čítanie neodkladajte na dobu, keď už dieťa porozumie všetkému, čo mu prečítate.

Určite ste si všimli, že už niekoľko týždňové dieťatko sústredene sleduje vašu tvár. Využite to teda a ponúknite mu okrem vašej tváre bezpečné hračky a predmety rôznych farieb, tvarov a materiálu, ktoré môžete zavesiť na kolotoč nad jeho postieľku alebo pripnúť na bok postieľky.

Sledujte jeho záujem. Čo sa týka výberu literatúry, popravde povedané, najmenším bábätkám je úplne jedno, čo im čítate. Pokiaľ je váš hlas zaujímavý a výraz tváre a gestá ešte viac, vaše dieťa bude nadchnuté. Kľudne si teda zoberte váš obľúbený ženský časopis alebo farebný návod na postavenie kuchynskej linky a dajte sa do toho.

Okolo 4 mesiacov vás sleduje drobča čoraz viac. Vzhľadom na to, že je jeho motorika ešte obmedzená, nebude pre vás problém ho počas čítania pohodlne udržať v náručí.

Ak vaše dieťatko ešte nemá načúvacie prístroje, ktoré by mu pomohli počuť všetky zvuky reči, hovorte blízko jeho uška a hlavičky, aby vnímalo aj výdych a vibráciu pri hovorení. Váš výraz tváre a gestá pri čítaní sú v tomto veku veľmi dôležité. Deti s poruchou sluchu zvyknú v tomto veku upútať rytmické knižky, básničky, pesničky.

Okolo pol roka vám už dieťa začne pravdepodobne vytrhávať knižku z ruky a donekonečna ju olizovať, ohryzávať alebo hádzať na zem.

Malé bábätka ešte nevedia, čo na obrázkoch je, so záujmom si však už v tomto  veku prezerajú obrázky, kde sú zobrazené ľudské tváre, čiernobiele kontrastné vzory alebo obrázky s jasnými farbami.

Vyberajte preto knižky s jednoduchými obrázkami na jednofarebnom pozadí.

8 mesačné dieťa sa bude s veľkým záujmom pokúšať otáčať listy v leporele, látkovej alebo vinylovej knižke, počas vášho zaujímavého prednesu, ktorý by určite vyhral prvé miesto v školskej súťaži „Hviezdoslavov Kubín“.

Bábätko v tomto veku väčšinou otáča hneď niekoľko listov naraz a za pár sekúnd je s čítaním hotové. Nechajte ho, aby bolo aktívne, nevzdajte to však s čítaním knižky úplne. V tomto veku už viaceré deti začínajú chápať, že obrázky reprezentujú skutočné predmety.

S veľkou pravdepodobnosťou si všimnete, že vaše dieťatko preferuje určitú stránku, konkrétny obrázok alebo konkrétnu knižku. Deti s poruchou sluchu, ktoré začnú už v prvých mesiacoch života nosiť načúvacie prístroje, môžu začať v tomto veku rovnako ako ich počujúci rovesníci napodobňujúco džavotať a opakovať po vás prvé hlásky a slabiky.

Okolo jedného roku už dieťa natoľko dozrelo, že vie čoraz cielenejšie otáčať listy v knižke, ukazovať na niektoré obrázky v knižke, ktoré mu pomenujete a pokúša sa po vás opakovať zvuky zvieratiek alebo dopravných prostriedkov na obrázku.

Nasledujúce odporúčania s deťmi do 1 roka sú len zhrnutím tipov, ktoré sa v rodinách osvedčili. Pamätajte, že deti sú jedinečné a veľmi sa líšia v tom, čo, kedy a akým spôsobom sa im páči.

  • Na začiatku vyberajte knižky intuitívne podľa toho, čo si myslíte, že by sa bábätku mohlo páčiť. Knižky pre bábätká by mali zobrazovať predmety alebo osoby, ktoré sú známe vášmu dieťatku z jeho okolia. Neskôr začnite nasledovať výber dieťatka, všímajte si, po ktorej knižke v košíku siaha opakovane alebo na ktorom obrázku zotrváva dlhšie.
  • Ponúkajte bábätku knižky v rôznom čase, aby ste zistili, kedy je najviac vnímavé. Snažte sa čítať, keď je odpočinuté, prebalené a najedené. Neskôr si vytvorte rituály – čítajte napríklad vždy pred spaním, čím pomôžete postupne dieťatku pochopiť, že po čítaní je už čas ísť spať.
  • Pokúste sa pritúliť si bábätko a tak s ním čítať niekoľko minút viac krát za deň. Hovorte o obrázkoch, ktoré zaujímajú vaše dieťa. Netrápte sa, ak nedočítate knižku do konca a spoločné čítanie trvá iba chvíľku.
  • Majte knižku poruke, keď bábätko prebaľujete. Väčšinou ho to aspoň na chvíľu zamestná a prestane vám „utekať“ z podložky.
  • Netrápte sa, že vaše bábätko zo začiatku knižky olizuje alebo hryzie ďaleko viac, ako si ich prezerá. Malé deti objavujú svet ústami, veď ako inak by sa časom naučili, čo je jedlé a čo nie.

Skúste ponúknuť bábätku knižky z rôznych materiálov, ktoré môže ohmatávať, škrabkať, hladiť.

Možno ho to podporí k tomu, aby začalo knižku viac objavovať rukami ako ústami. Ak chcete, môžete mu počas čítania ponúknuť hryzaciu hračku na zuby.

  • Nevadí, ak nečítate krátky text pod obrázkom doslovne. Z času načas sa zastavte a okomentujte čo vidíte. „Kde je havko? Tu je. Pohladíme havka. Môj, môj havko.“ Počas hovorenia môžete naviesť prst bábätka a pichnúť s ním do knižky, alebo priamo s jeho rukou pohladiť obrázok psíka. Vaše dieťatko nemusí rozumieť všetkým slovám, aby malo z čítania úžitok. Čítaním mu totiž modelujete, ako majú správne znieť slová a krátke vety a to je dobrý základ na budovanie slovnej zásoby. Ak tieto slová a frázy často počúva (vidí), neskôr ich začne aj samo používať. Toto platí pre čítanie v hovorenom aj posunkovom jazyku.
  • Rýmovačky, detské ukazovačky, hranie sa s prstami, skrývanie sa za dlane, to všetko sú malé príbehy. Deti sa tešia, keď ich hovoríte alebo posunkujete a to ďaleko predtým, ako začnú obsahu všetkých slov úplne rozumieť. Už v tomto čase sa však učia, že riekanky a ukazovačky majú určitú postupnosť – najprv varíme s myšičkou, potom počítame prstíky a šteklenie príde až po piatom prstíku. Takto sa nevedomky pripravujú na dobu, kedy budú musieť sami prerozprávať príbeh v určitej postupnosti.

 

  • Bábätká s poruchou sluchu vnímajú pomerne dobre intonáciu a rytmiku jazyka. Vyberajte preto knižky, ktoré majú detské rýmovačky a básničky. Kľudne pri čítaní tlieskajte s rúčkami dieťaťa a poskakujte s ním na kolenách do rytmu hijo het. Keď budete rýmovačky a pesničky opakovať znova a znova, vaše dieťatko sa časom naučí spájať určité zvuky s pohybmi. Naučí sa napríklad, že v pesničke „Kolo, kolo mlynské“ si pri slove „bác“ všetci naraz sadnú alebo pri riekanke „Varila myšička kašičku“ sa po poslednom prstíku musí hneď schúliť, inak ho riadne vyšteklíte.
  • Spievanie spomaľuje rýchlosť našej reči a pomáha deťom počuť jednotlivé hlásky v slove lepšie, pretože zvyčajne spievame každú slabiku na inú notu. Zaspievajte si teraz napríklad „Jedna druhej riekla“ a všimnite si ako meníte tóny pri každej novej slabike. Zaujímavé, však? Najlepšie je „živé“ spievanie s dieťaťom v náručí, pri ktorom dieťa cíti vibráciu vášho hlasu. Hudbu alebo detské pesničky z rádia a TV si môžete púšťať počas upratovania alebo jazdy v aute.
  • Pri čítaní knižiek sa hrajte s hlasom. Imitujte zvieratká a dopravné prostriedky, meňte hlasitosť, rýchlosť aj hrúbku hlasu. Rozličným postavám alebo zvieratkám v jednoduchom príbehu priraďte rôzne hlasy.
  • Bábätká milujú opakovanie a veľa sa aj počas opakovania učia. Nebojte sa čítať tie isté knižky znova a znova, a to hlavne vtedy, ak si konkrétnu knižku vyberá dieťa samo. Snažte sa pri opakovaní čítať knižku vždy rovnakým spôsobom – použite rovnakú melódiu, rytmus, dôraz…rovnako ako to robíte, keď dieťatku spievate známu pesničku alebo rýmovačku.

 

  • Bábätká milujú, keď do čítania zapojíte celé telo. Zadupte ako slon, skáčte ako opičky, hopkajte ako zajac, schovajte si tvár pred vlkom, zatiahnite za trúbu ako rušňovodič, pošteklite spáča. Nebojte sa urobiť z čítania zážitok pri ktorom sa budete obaja smiať. Práve v týchto chvíľach zábavy totiž bábätká najčastejšie prejavia záujem o komunikáciu a dožadujú sa, aby ste aktivitu zopakovali.
  • Používajte jednoduché bábky vyrobené zo zvyškov látok alebo ponožiek alebo prstové bábky napr. z IKEA a zahrajte dieťatku spoza knižky divadielko. Pohybujúce sa bábky zvyknú upútať pozornosť bábätka a predlžiť jeho pozornosť pri aktivite. Dbajte však na to, aby vaše dieťatko videlo na vašu tvár a ústa a nezakrývali ste ich knižkou alebo bábkou.
  • Deti milujú obrázky malých detí, vytvorte im preto vlastnú zážitkovú knihu. Knižku (malý album) si môžete zaplniť väčšími nastrihanými obrázkami zvieratiek, alebo predmetov, ktoré bábätko pozná z časopisov alebo letákov. Pre viac nápadov si pozrite kapitolu „Denník – zážitková knižka“.
  • Skúste s bábätkom „kresliť“ magnetickým perom na tabuľku. Zvyčajne zostanú fascinované tým, že po nich ostáva čiara, čím sa učia príčine a následku.
  • Rada rodičov: knižky v košíčku u našich priateľov sme videli, že majú košíčky s knižkami po celom byte a ich Vierka si vždy nejakú knižku vybrala, keď tam doliezla. Škoda, že nás to nenapadlo, keď sme mali my lezúňa. My sme držali knižky na nízkej poličke na ktorú Radko dosiahol, keď k nej doliezol.

Vhodné knihy pre deti do 1 roku

  • Pevné vinylové knižky, môže dieťa olizovať alebo sa s nimi kúpať. Majú zvyčajne jasné obrázky na jednofarebnom pozadí, ktoré zobrazujú tváre ľudí, rôzne tvary alebo predmety.

 

  • Látkové knižky sú mäkké a môžu sa prať. Často majú vo vnútri všité obrázky alebo predmety s ktorými sa dajú robiť rôzne aktivity – napríklad schovať zajaca do kríka, hýbať s včeličkou alebo stláčať vypchaté kuriatko, ktoré po stlačení píska.

 

  • Leporelá sú knižky vyrobené z tvrdého papiera. Dá sa v nich listovať ako v bežných knižkách, alebo sa môžu roztiahnuť a rozložiť na jeden dlhý rad. Keďže majú hrubé strany, veľmi dobre sa otvárajú aj malým rúčkam.

    Tým, že sú pevné, vydržia aj drsnejšie zaobchádzanie bábätiek, ktoré majú tendenciu knižky hádzať, olizovať alebo cez nich liezť. Niektoré leporelá sú pokryté fóliou, ktorá sa môže po zašpinení otrieť handričkou.

Leporelá by mali zobrazovať ľudí, zvieratá alebo predmety s ktorými sa dieťa bežne stretáva v jeho okolí. Zo začiatku je ideálne, ak zobrazujú na strane jeden predmet.

V čase, keď už bábätko začína byť viac samostatné – sedí, kúpe sa, kŕmi sa prstami, skúste mu ponúknuť leporelá s jednoduchými príbehmi, ktoré zobrazujú rituály (vaše každodenné opakujúce sa aktivity) – jedenie, kúpanie, ukladanie sa na spánok, výlet na ihrisko.

  • Dotykové a interaktívne knižky so zrkadielkami a rôznymi materiálmi prizývajú deti, aby objavovali, čo sa s nimi dá robiť. Obsahujú obrázky s rôznymi jemnými, zvlnenými, drsnými, škrípajúcimi alebo chlpatými materiálmi, diery s  rôznymi geometrickými tvarmi do ktorých môže bábätko strčiť prst alebo zrkadielka v ktorých môže objavovať svoju tvár.

 

  • Zvukové knižky umožňujú deťom stláčať gombíky alebo obrázky a následne vnímať zvuky zvieratiek, dopravných prostriedkov, zvuky prostredia alebo pesničky. Tieto knižky učia bábätká chápať, že po urobení určitého pohybu sa vždy ozve zvuk. Zároveň im pomáhajú v sluchovej výchove tým, že si dieťa hravým spôsobom spája napríklad zvuk zvieratka s konkrétnym obrázkom. Vzhľadom na poruchu sluchu, vyberajte iba tie knižky, ktoré majú jasný a dostatočne hlasitý zvuk.

 

 

  • Knižky s jednoduchými básničkami a riekankami pomáhajú bábätku vnímať melódiu a rytmus hovoreného jazyka. Ideálne sú knižky, ktoré majú jednoduché obrázky, ktoré zobrazujú, čo sa deje v danej básničke alebo pesničke.