Rozvoj zrakového vnímania je rovnako dôležitý pre predškolskú prípravu všetkých detí. Zrakové vnímanie je pre osoby s poruchou sluchu veľmi dôležité.
Pre zníženú schopnosť v oblasti počutia sa ľudia s poruchou sluchu zvyknú opierať v oveľa väčšej miere o zrakové vnímanie. Nepočujúce deti zrakom nadväzujú očný kontakt, sledujú dianie v okolí a postupne sa učia odzerať. Odzeranie im v živote výrazne uľahčuje komunikáciu s okolím.
Zrakové vnímanie mnohých detí s poruchou sluchu sa vyvíja podobne ako u počujúcich. Nenápadne sledujte, či je zrakové vnímanie dieťaťa rozvinuté primerane jeho veku.
Ak vaše dieťa v tejto oblasti nezaostáva, nie je dôvod, aby ste jej venovali zvýšenú pozornosť a vyvíjali na dieťa tlak. Ak nie, úlohy zamerané na zrakové vnímanie zaraďujte celkom prirodzene, využívajte detské časopisy a knižky.
Vývin zrakového vnímania
Dieťa vo veku do troch rokov sa naučí priradiť predmet k obrázku, fotografii.
Nájde rovnaký predmet a rovnaký obrázok.
![](https://infosluch.sk/wp-content/uploads/2022/08/dievcatko-s-kochlearom-priklada-predmet-obrazok-1024x768.jpg)
Dieťa vo veku troch až štyroch rokov by malo triediť základné farby, na požiadanie ukázať správnu farbu. Malo by odlíšiť výrazne odlišný prvok v rade predmetov (napríklad loptu medzi kockami) a poskladať obrázok z dvoch až štyroch častí.
![](https://infosluch.sk/wp-content/uploads/2022/08/narysovana-rybka-1024x688.jpg)
Vo veku štyroch až piatich rokov dieťa pomenuje základné farby (žltá, červená, modrá, biela, zelená, čierna). Vyhľadá známy objekt na pozadí, odlíši dva prekrývajúce sa obrázky. Poskladá obrázok z viacerých častí. Pamätá si tri predmety, povie, ktorý z nich chýba.
Päťročné dieťa priradí odtiene farieb. Odlíši obrázok v rade obrázkov odlišujúci sa detailom. Nájde dvojice obrázkov a označí nerovnaké dvojice obrázkov. Pamätá si tri zo šiestich obrázkov.
Predškolák vo veku šiestich rokov vyhľadá tvar na pozadí, nájde dva rovnaké obrázky v rade. Vyhľadá rovnaké a odlišné obrázky, ktoré sa líšia vertikálnou polohou. Doplní chýbajúce časti obrázka.
Zrakové vnímanie – vhodné aktivity
Vo veku jeden až tri roky:
- Hľadajte rovnaké predmety – tvorte dvojice rovnakých hračiek (autíčka, loptičky, dvojice zvieratiek).
- Hľadajte predmety rovnakej farby.
- Priraďujte predmety k fotografiám, obrázkom, piktogramom.
- Hľadajte rovnaké obrázky – jednoduché pexeso (dva až šesť párov kartičiek).
- Skladajte obrázky z častí – obrázok rozstrihnite na dve až štyri časti.
![](https://infosluch.sk/wp-content/uploads/2022/08/21-300x262.jpg)
- Schovajte pred dieťaťom pod deku jeden predmet a po chvíli ho požiadajte, aby povedalo (ukázalo), čo je tam schované.
Vo veku tri až štyri roky:
- Priraďujte obrázky k tieňom a naopak.
- Skladajte obrázky z častí – obrázok rozstrihnite na štyri, šesť a viac častí.
- Hľadajte v rade predmetov, ktorý je výrazne iný (medzi lopty nepatrí kocka).
- Hľadajte v rade obrázkov, ktorý je výrazne iný (medzi kruhy nepatrí trojuholník).
- Ukážte dieťaťu tri predmety. Požiadajte ho, aby zatvorilo oči, vtedy schovajte jeden z predmetov. Požiadajte dieťa, aby uhádlo, ktorý predmet zmizol.
Vo veku štyri až päť rokov:
- Hľadajte v rade obrázkov, ktorý je odlišný detailom.
![](https://infosluch.sk/wp-content/uploads/2022/08/22-300x212.jpg)
- Skladajte puzzle primerané veku dieťaťa (z ôsmich až dvanástich častí).
- Rozvíjajte aj zrakovú pamäť: položte vedľa seba tri predmety, zakryte ich pohárikmi. Postupne hľadajte, čo je kde ukryté.
- Položte na zem tri až päť zvieratiek. Pomenujte ich spolu s dieťaťom slovom alebo posunkom. Zakryte ich veľkou šatkou. Úlohou dieťaťa je vymenovať, aké zvieratká sú schované pod šatkou.
- Prezerajte si spolu s dieťaťom jednoduchý obrázok. Komentujte všetko, čo vidíte. Požiadajte dieťa, aby povedalo, čo videlo na obrázku.
Vo veku päť až šesť rokov:
- Hľadajte v rade obrázkov, ktorý je odlišný pravo-ľavým smerovaním.
![](https://infosluch.sk/wp-content/uploads/2022/08/sipky-roznym-smerom-1024x124.png)
- Prezerajte si spolu s dieťaťom obrázok. Komentujte všetko, čo vidíte. Obrázok schovajte a dajte dieťaťu niekoľko otázok. Napríklad: Bol na obrázku pes? Koľko detí bolo na obrázku? Boli na oblohe oblaky? Akej farby bola strecha domu?
- Hľadajte v rade obrázkov dva rovnaké.
- Nájdite rozdiely medzi dvoma obrázkami.
- Spoznávajte prekryté obrázky alebo obrázky schované v pozadí.
- Trieďte predmety na základe ich tvaru: tvar kruhu majú hodiny, nakreslené slniečko, koleso na bicykli, tvar trojuholníka má strecha na dome, pravítko.
- Trieďte predmety na základe viacerých kritérií: všetky žlté trojuholníky, všetky malé modré kruhy.
- Trieďte písmená a číslice. Hľadajte rozdiely medzi písmenami.
- Navliekajte koráliky v poradí, na ktorom sa dohodnete, napríklad: žltá – modrá – červená – žltá – modrá – červená.
- Obrázok znázorňuje dva prekrývajúce sa obrázky. Dieťa má pomenovať alebo nakresliť oba obrázky, ktoré vidí.
![](https://infosluch.sk/wp-content/uploads/2022/08/23-300x253.jpg)