1. Deti s poruchou sluchu potrebujú vidieť ostatných členov rodiny, že často čítajú a píšu.

Možno poznáte ten pocit, keď sa v duchu spytujete, prečo vaše dvojročné dieťa roluje oči rovnakým spôsobom ako jeho pubertálny brat, vyťahuje zo skrinky všetky topánky, kým si vyberie jeden pár rovnako ako mama alebo si zakladá okuliare pri pozeraní na televízor rovnako ako jeho babka a nedá si vysvetliť, že žiadne nepotrebuje.

Áno je to tak, malé deti sú nastavené, aby imitovali ľudí okolo seba a čítanie v tom nie je žiadnou výnimkou.

Tak ako vás bábätká potrebujú počuť, aby mohli začať rozprávať, potrebujú vás aj pravidelne vidieť čítať a písať, aby pochopili, že je to nielen samozrejmá a užitočná, ale hlavne zábavná činnosť. Čím viac VÁS deti budú vidieť pri aktivitách spojených s čítaním, tým skôr pochopia, že písaný text sa nachádza všade okolo nás a pre každodenné fungovanie je dôležitý.

Potrebujeme ho, keď pečieme obľúbený koláč, chystáme sa na výlet a chceme si vyhľadať cestu alebo zistiť počasie, alebo si chceme vyhľadať obľúbenú rozprávku v televíznom programe.

Ak vás ešte k tomuto všetkému vidia, že si čítate knižku, magazín alebo noviny vo svojom vlastnom čase s POTEŠENÍM, základ domčeka gramotnosti je postavený.

2. Deti s poruchou sluchu potrebujú, aby ste ich upútavali na predmety alebo aktivity, ktoré súvisia s čítaním.

Prvé pravidlo je založené na prirodzenej schopnosti dieťaťa kopírovať. Druhé pravidlo už od vás vyžaduje určitú dávku plánovania aktivít. Pozrite si v ďalšej časti tejto kapitoly nápady na aktivity, ktoré sme vám zozbierali v závislosti od veku dieťaťa.

3. Deti s poruchou sluchu potrebujú blízkosť a interakciu s dospelými počas čítania a rozprávania príbehov.

Knižky, detské časopisy, noviny, magazíny, letáky a listy sú všade okolo nás. Využite to a užite si ich objavovanie spolu s dieťatkom.

  • Odhadnite typ a náročnosť knižky podľa veku a záujmu dieťaťa. Nápady na vhodné knižky uvádzame neskôr v kapitole.
  • Odhadnite typ a náročnosť knižky podľa veku a záujmu dieťaťa. Nápady na vhodné knižky uvádzame neskôr v kapitole.

 

  • Prispôsobte polohu pri čítaní tomu, ako dieťa vníma hovorenú reč. Pokiaľ dieťa predovšetkým počúva a odzeranie využíva len minimálne, môžete ho mať na kolenách alebo vedľa seba.

    U detí s asymetrickou poruchou sluchu alebo jednostrannou implantáciou je dôležité, aby ste sedeli na strane, kde lepšie počuje. Ak si dieťa výrazne napomáha odzeraním alebo na neho posunkujete, dajte si pozor, aby bola kniha aj vaša tvár (a ruky) viditeľná.

    Na vašu tvár môžete upozorniť dieťatko ukázaním prsta alebo náhlou zmenou hlasu. Aj u detí, ktoré sa zo začiatku spoliehajú predovšetkým na posunky sa postupom času často stane, že knižky, ktoré už dobre poznajú sa naučia vnímať sluchom natoľko, že začnú zrakom sledovať predovšetkým obrázky. Samozrejme podmienkou je dobrá kompenzácia sluchu.
  • Keď čítate knižku, čítajte ju rovnakým spôsobom, ako by ste hovorili s počujúcim bábätkom. Nezamýšľajte sa príliš nad presným textom v knihe, gramatikou slovenského jazyka alebo slovosledom.

„Tu je kuriatko. Také mäkké.“ Bábätko pohladí kožušinku v knižke a vy poviete „Áno, kuriatko je mäkké“. „Aha, pozri, tu je chrobáčik. Lezie, lezie, hore, hore, hóóóre. Áááách nie. Fúka vietor. NO, NO, NO nefúkaj! Bác! Chrobáčik spadol.“

  • Používajte slová alebo vety, ktoré sú o trošku dlhšie ako to, čo používa vaše dieťatko. Používajte aj také slová, ktoré vaše dieťatko ešte nepozná, aby ste rozšírili jeho slovnú zásobu.

 

  • Dajte vášmu dieťatku dosť času, aby si prezrelo obrázok, uvedomilo slová alebo posunky. Robte časté pauzy a nechajte sa pri čítaní viesť dieťaťom.

 

  • Čítajte príbeh s nadšením. Hlavne deti s poruchou sluchu vedia oceniť, ak sa stanete najlepším hercom na svete. Aby ste čítanie oživili, hrajte sa so smiešnymi hlasmi, kreslite si obrázky, používajte rôzne výrazy tváre, zahrajte príbeh o dupkajúcom slonovi, skáčucej opičke alebo chlapčekovi, ktorého musíte poštekliť na nožičkách, aby vstal z postele.

 

  • Používajte bábky, hračky, reálne predmety alebo tabuľu s kriedami, aby ste zaujali dieťa a vtiahli ho do príbehu čo najviac. Povzbuďte dieťa, aby používalo pomôcky tiež.

 

  • Možno, že sa to zdá samozrejmé, ale deti si môžu myslieť, že si text vymýšľate na základe obrázkov. Ukazujte z času na čas prstom na slová, počas toho, ako čítate.

 

  • Nehnevajte sa na dieťa, ak vás prerušuje a pýta sa otázky. To, že skáče od zvedavosti do reči znamená, že ste ho perfektne vtiahli do deja.

 

  • Prepojte obrázky z knižiek s každodennými zážitkami dieťaťa – „Pamätáš, keď sme boli u pani doktorky? Aj macko ide k doktorke.“ „Pamätáš, keď sme videli v ZOO žirafu? Povedz mi o tom viac.“

 

  • Z času na čas sa zastavte, aby ste dieťa povzbudili k tomu, aby vám prerozprávalo, čo sa na obrázku alebo v príbehu stalo. Predškoláka sa môžete spýtať aj na to, čo by urobil na mieste hlavného hrdinu on, prípadne čo si myslí, že sa ďalej v príbehu stane.

 

  • Hľadajte spolu známe slová alebo mená hlavných postáv v texte. Dieťa s poruchou sluchu si tak už v ranom veku počas hry a zábavy bude precvičovať globálne čítanie.

Ako vidíte, vaša spoločnosť pri čítaní je nevyhnutná. Bez vás by dieťatko nikdy nedostalo toľko úžasných podnetov, ktoré ho rozvíjajú.